3. Tilbud til medlemmene

Akademikerforbundet gir medlemmene råd og bistand i spørsmål som er knyttet til medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Dette kan dreie seg om alt fra enkle spørsmål om  rettigheter og plikter, til tunge og omfattende spørsmål/saker knyttet til konfliktløsning, nedbemanning og oppsigelse.

Akademikerforbundet har som prinsipp at de enkelte spørsmål/saker skal løses på lavest mulig kompetent nivå i organisasjonen.
Dette innebærer at de tillitsvalgte har en sentral rolle i vår organisasjon, men det forutsetter også at de tillitsvalgte skal ha god støtte fra sentralt hold i forbundet når det er  behov for det. Retningslinjer for sentral rådgivningstjenesten finner du her.

Akademikerforbundet har som mål å bistå medlemmer i alle typer saker/ spørsmål når behovet er der, men vi har av erfaring sett at behovet er størst i følgende saker:

3.1 Konfliktløsing på arbeidsplassen

Akademikerforbundet gir medlemmene individuell bistand i konfliktløsing på arbeidsplassen. Bistand ytes av tillitsvalgte, regionstillitsvalgte eller ansatte i sekretariatet, avhengig av konfliktniåvet.

Retningslinjer for rådgivertjenesten finner du her.

3.2 Hjelp til forhandlinger

Akademikerforbundet gir medlemmene individuell forhandlingsbistand i lønns- og arbeidsforhold gjennom lokalt tillitsvalgte, regionene og det sentrale forhandlingsapparatet. Du får hjelp til kravutforming og lokale forhandlinger.

3.3 Juridisk bistand

Arbeidsrettslige saker

Akademikerforbundet hjelper alle medlemmer med gratis rådgivning i arbeidsrettslige saker. Medlemmet får individuell bistand i konfliktløsing på arbeidsplassen. Avhengig av konfliktnivået, ytes det bistand av tillitsvalgte på arbeidsplassen, regionale tillitsvalgte eller ansatte i sekretariatet.

Privatrettslige saker

Yrkesaktive (ordinært medlemskap og redusert stilling) medlemmer av Akademikerforbundet får advokatforsikring inkludert i kontingenten.

Hva dekker den:
  • 20 timer årlig juridisk bistand (rådgivning)
  • Advokatkostnader dersom du blir saksøkt eller må saksøke noen*
  • Dersom du taper saken i retten, dekker forsikringen idømte saksomkostninger
  • Advokatutgifter for din samboer/ektefelle og barn under 20 år med samme folkeregistrerteadresse

*Ved tvist påløper det en egenandel på kr 3 000. Dekningen for tvist gjelder utvalgte rettsområder.

3.4 Pensjonsrådgivning

Akademikerforbundet tilbyr sine medlemmer en times gratis pensjonsrådgivning hos vår samarbeidspartner Formue Pensjonsrådgivning AS.

For at medlemmet skal være godt forberedt til denne samtalen, er retningslinjene for å kunne benytte seg av tilbudet at de skal ta kontakt med lokal tillitsvalgt før det bestilles time sentralt. Vi ønsker at de tillitsvalgte skal kunne bistå medlemmene i enkle pensjonsspørsmål og kunne forklare retningslinjene for dette medlemstilbudet.

Det er satt opp egne kurs i pensjon for tillitsvalgte som vi oppfordrer å delta på, se vår kursside for mer informasjon når neste kurs er.

3.5 Forsikringer

Her finner du en oversikt forsikringene fra Akademikerforbundet. Du kan logge deg inn å se hvilke forsikringer du har og hvilke du kan opprette.

Studentmedlemmer har en kontingent på kr. 300 i året. For de som er 30 år eller yngre er det en ulykkesforsikring, WebHelp, ID-tyveri og tyveriforsikring (mobil, PC, nettbrett) inkludert i studentmedlemskapet. Studenter har de samme medlemsfordelene som ordinere medlemmer, med unntak av lønnsforhandlinger, advokatforsikring og juridisk bistand i arbeidsrettslige saker.