15 Forpliktelser overfor arbeidsgiver

Som tillitsvalgt har du rett og plikt til å utføre tillitsvalgtrollen. Disse rettighetene bør du bruke på slik måte at det blir til minst mulig ulempe for virksomheten. Du er forpliktet til å underrette arbeidsgiver på forhånd når du skal benytte deg av retten til tjenestefri, og når du skal gjennomføre møter med andre ansatte i arbeidstiden. Det er forpliktelser til de rettighetene du som tillitsvalgt har i henhold til hovedavtalene. Selv om ordlyden kan variere en del mellom hovedavtalene på de ulike tariffområdene, er disse forpliktelsene i hovedsak såpass ensartede at de her blir kommentert under ett. Du bør studere hovedavtalen på ditt eget tariffområde og gjøre deg kjent med de forpliktelsene som ligger der.

15.1 Praktisk bistand

I tillegg til å ha noen som tar seg av generelle saker og større saker med arbeidsgiver, trenger de ansatte også noen som kan hjelpe dem å finne ut av de mindre, dagligdagse spørsmålene som dukker opp i et arbeidsforhold. For noen medlemmer er det ingen andre å henvende seg til enn den tillitsvalgte når de trenger hjelp med slike spørsmål. Om nødvendig kan du som tillitsvalgt kontakte organisasjonen for å få bistand og råd i slike situasjoner.

En viktig del av rollen som tillitsvalgt er å opptre som rådgiver og talerør for medlemmer som trenger støtte. Noen medlemmer opplever å komme i konflikt med arbeidsgiver. Den ansatte utsettes da for en stor psykisk belastning. Belastningen vil være enda større dersom den ansatte står i fare for å bli oppsagt. Da kan det være til god hjelp å ha noen på
arbeidsplassen å støtte seg til.