I utgangspunktet kan alle være tillitsvalgt, men hovedavtalen kan inneholde begrensninger med hensyn til hvem som velges eller utpekes som tillitsvalgt, for eksempel minstekrav til den tillitsvalgtes stillingsstørrelse og til det tidsrom hen har vært ansatt i virksomheten.
Det er ingen formelle krav til kvalifikasjoner for å gå inn i tillitsvalgtrollen. Du vil få kjennskap til aktuelle lov- og regelverk gjennom praktisk arbeid som tillitsvalgt og Akademikerforbundets grunnkurs for tillitsvalgte.
Hjemmelen
Hjemmelen for tillitsvalgtordninger finner du normalt i virksomhetens hovedavtale, eksempelvis hovedavtalen i staten (kap. 8) og hovedavtalen i KS (§ 3). Enkelte bestemmelser i Arbeidsmiljøloven har også bestemmelser om tillitsvalgte.
Plikter som tillitsvalgt
Som tillitsvalgt plikter du å bidra til et godt samarbeid og arbeidsmiljø på arbeidsplassen og du skal utøve ditt tillitsverv innenfor de regler og bestemmelser som framgår av gjeldende lov- og avtaleverk. Les mer om dette under kapittel 17.
Valg av tillitsvalgte
Vi omtaler her i hovedsak tillitsvalgte som har sine rettigheter og plikter nedfelt i hovedavtalen for virksomheten. En slik tillitsvalgt har sitt mandat på arbeidsplassen og er valgt/ utpekt etter hovedavtalens bestemmelser og må være ansatt i virksomheten. Det er mulig at samme person er både tillitsvalgt på arbeidsplassen og organisasjonstillitsvalgt. I tillegg kan en tillitsvalgt ha rettigheter etter lov.
Organisasjonstillitsvalgte
En tillitsvalgt kan imidlertid også være valgt eller utpekt etter en organisasjons vedtekter. Slike tillitsvalgte kalles gjerne organisasjonstillitsvalgte, og har sine rettigheter og plikter knyttet til medvirkning innad i organisasjonen. En organisasjonstillitsvalgt er valgt etter foreningens vedtekter, og er i så måte en politiker i organisasjonen.