Ting jeg skulle ønske jeg visste som ny student

Som ny student er det ikke så godt å vite hva man burde gjøre og hva som kan være lurt i lengden. Sånne ting dukker ofte opp som etterpåklokskap. Så her kommer det en rekke punkter for deg som er ny student fra tidligere og «erfarne» studenter. Hvis du selv har noen gode punkter å tilføre, send dem gjerne inn til oss.

• Sjekk studiestedets eller studentskipnadenes nettsider før du spør. Som oftest vil du finne svar på det du lurer på der.
  • Ikke vær redd for å spørre. Som man pleier å si: Det finnes ingen dumme spørsmål.
  • Ikke bare send eposter, men snakk med lærerne/foreleserne i pausene eller i løpet av deres ledige kontortid. Lærerne/foreleserne får så mange eposter i løpet av en dag så hvis det er noe du lurer på, eller om du vil diskutere noe med dem, ta det ansikt til ansikt. Vet det er mange som setter pris på engasjerte studenter.
  • Vær ærlig, frempå og tidlig ute når du kontakter lærerne ang. timeplaner, møter, innleveringer etc., lærerne er mennesker og forstår, men de kan ikke rette opp alt eller tilpasse alt i ettertid. Noe kan tilpasses ting som skjer i privatlivet med utsettelser, men ikke alt.
  • Si ifra om du føler at noe er feil eller om noe er for dårlig. Enten om det handler om lærere, medstudenter, skolebyggene, eller noe annet. Det er så viktig å si ifra, slik at man kan får rettet på det eller håndtert det på en riktig måte.
  • Del den informasjonen du finner eller får med andre medstudenter. Veldig ofte er du ikke alene om å lure på noe, og da er det ekstra hyggelig at noen deler viktig informasjon videre.
  • Sjekk din studentepost og læringsplattform ofte! Viktig informasjon og annet vil som oftest bli sendt på epost eller lagt ut på læringsplattformen (canvas, fronter etc.) så det er viktig å følge det opp.
  • LES! Les alt, få kontroll på pensumlista. Husk at du er nå din egen planlegger og du må stå på egne bein. Her er det ingen lærer som kontrollerer at du har gjort «leseleksene» dine. Resultatet av ditt arbeid ser du i godkjennelsen av arbeidskravene eller på eksamen. Vær smart og ikke sløs bort tida. For hva er mer skummelt enn å skrive et arbeidskrav eller ha en eksamen og ha null peiling på temaet..?
  • Finn din arbeidsmetode. Ikke stress med å gjøre som alle andre studenter. Finn din metode om det så er å tegne tankekart, skrive stikkord eller sammendrag. Det finnes mange måter å tilegne seg informasjon og det finnes ikke ett fasitsvar der.
  • Repetisjon er gull verdt! Å repetere ting du har vært igjennom er innmari lurt, spesielt når det kan gå uker, måneder og før du vet ordet av det har du glemt det når du har eksamen.
  • Ikke sløs med pengene, spar dem heller! Ikke kjøp ting på impuls, det er sløseri av penger. Sett opp et budsjett og følg det. For å spare penger, vær god på å planlegge ting. Kjøp bøker brukt, kjøp møbler på loppis/finn.no eller finn kule ting gratis på ombruksstasjonene. Ta med matpakke på skolen, og gjerne en termos med kaffe/varmt vann (for te etc.).  Det er jo studentpriser i kantina, men i lengden sparer du fortsatt mer på å ta med hjemmefra.
  • Ta vare på deg selv! Spis sunt og godt. Drikk nok vann. «Uten mat og drikke duger helten ikke». Sørg også for å ha i hvert fall en fridag i uka hvor du ikke jobber eller studerer bare for å ta det med ro. Hvis du sliter mentalt, be om hjelp, snakk med noen. Det spiller ingen rolle om det er en skoleprest, rådgiver eller lærer. Om du sliter med den fysiske helsen ta kontakt med legen og han/hun hjelper deg videre.
  • Hold deg fysisk aktiv! Både til hverdags og i eksamenstiden
  • Hold tritt med dine gjøremål. Sett gjerne opp en plan over hva du må, bør og skal gjøre i løpet av en uke. Fullfør alltid noe før du begynner på noe nytt. Dette gjelder både for husarbeid, skolearbeid eller hva annet det måtte være. Prøv å være effektiv, slik at du både sparer tid, energi og penger. For det er bedre å kunne fokusere på et arbeidskrav, og ikke bli stressa av at oppvasken må tas.
  • Ta deg tid til venner og familie. Ikke glem å bruke litt tid sammen med de du er glad i. Om du har flyttet langt unna, ta en telefonsamtale eller en videosamtale. Heng med venner i parken eller på biblioteket. Det er dessverre slik at ensomhet blant studenter er et stort problem, så prøv å gjøre noe med det. Det vil ikke bare være bra for deg, men for de andre også.
  • Reis, opplev og gjør nye ting.  Om du har flytta hjemmefra til byen eller bor der du studerer, ta deg tid til å være litt turist. Oppdag byen og området rundt. Finn nye favorittbutikker og kaféer. Delta på gratisarrangementer, meld deg inn en studentforening eller finn deg en ny hobby. Ikke vær redd for å prøve deg frem. Du ender kanskje opp med nye venner eller en helt ny interesse?
  • Vær et medmenneske. Vær hyggelig og grei med de du møter på din vei! Som i resten av ditt hele liv vil du møte folk du kommer godt overens med og andre du kommer mindre overens med. Men det viktigste er at du ikke oppfører deg dårlig mot andre. De du møter kan være fremtidige kolleger, sjefer eller til og med kunder/klienter så vær et godt medmenneske, det sparer deg for mye drama for å si det slik.
  • Begynn å tenke på fremtiden. Akk ja, tenk om man kunne være evig student. Kanskje en drøm for noen? Dessverre varer ikke studentlivet for evig og en dag må du ut i arbeidslivet. Har du forberedt deg så godt du kan? Tenk litt på hva du vil jobbe med, hvor du vil jobbe osv. Skaff deg erfaring gjennom studietiden, om det så er gjennom studentforeningsarbeid eller en deltidsjobb.  Og ikke vær for kresen når det kommer til din første jobb, vi må alle begynne et sted og all arbeidserfaring du kan få vil være nyttig senere når du vil kapre deg «drømmejobben».