Unios budsjettkommentar til Stortinget: UH-kutt i strid med Hurdalsplattformen

Unio har i dag sendt budsjettkommentar til Stortinget med krav og innspill til den videre behandlingen av statsbudsjettet. Hovedorganisasjonen er tydelig på at kuttene i UH-sektoren er et klart løftebrudd fra regjeringen og at situasjonen i helsevesenet er kritisk. Dette skjer samtidig som vi har en svært presset kommuneøkonomi.

Svært presset kommuneøkonomi

Norske kommuner og fylkeskommuner er underfinansierte. Regjeringen har over flere år har redusert kommunenes reelle handlingsrom, og Kommune-Norge står dårligere rustet til å løse oppgavene de er pålagt i dag enn de var før pandemien. KS har varslet at sektoren står overfor en budsjettsprekk på opp mot 10 mrd. kroner i inneværende år.

– Unio forventer at stilles betydelig ekstra midler til rådighet til kommunesektoren i 2024 for å unngå en kraftig nedskalering av tjenestetilbudet. Samtidig er den foreslåtte økningen i frie inntekter i 2025 langt unna det som er nødvendig for at kommunene skal klare å levere gode kommunale tjenester til innbyggerne, avslutter Fredrik Haugen.

Les mer på Unio.no