Status tariff før påske

Etter påske starter forhandlingene i offentlig sektor. - Basert på økonomisk utvikling våren 2018, er reallønnsvekst forventet, sier forbundsleder Alfred Sørbø.

Det er all grunn å støtte opp om det Unioleder Ragnhil Lied sier om at vi kommer til å se 3-tallet i dette hovedoppgjøret.

Akademikerforbundet har hatt en lang og grundig prosess i forkant av oppgjøret og har levert sine krav til Unio innen de repsepektive forhandlingomrsådene. Nå jobbes det videre i Unios forhandlingsutvalg.

Det er oppstart i forhandlingene i statlig sektor 5. april, i Spekter 10. april og i kommunal sektor (KS) og Oslo kommune 11. april.

Partene skal komme til enighet innen 1. mai. Dersom partene ikke blir enige, blir det mekling i mai.

Det er normal praksis at privat sektor fullfører forhanldingene før offentlig sektor starter.

Faren for storstreik i privat sektor øker etter at det torsdag ble brudd i årets lønnsforhandlinger mellom NHO og LO og YS. Forhandlingene går nå over i såkalt frivillig mekling. Dersom den ikke fører frem innen 22. mars, går man over til tvungen mekling på Riksmeklerens kontor 3. april med frist lørdag 7. april.