Polens største hovedorganisasjon: – Migrantene må få søke asyl

Den ultraradikale regjeringen i Polen og flyktninge-situasjonen på grensen til Hviterussland var hovedtemaer da Unio møtte en delegasjon fra OPZZ, Polens største hovedorganisasjon for arbeidstakere. – Det er en totalt uakseptabel situasjon på grensa som bare kan løses om vi følger Genève-konvensjonen og lar migrantene få søke asyl, sier Piotr Ostrowski.

Han er nestleder i OPZZ og er i Norge med en delegasjon på fire. De var interessert i å høre om den politiske situasjonen i Norge og lurte også på hvordan Norge håndterte det da syklende asylanter kom over grensa fra Russland i 2015. Han mener den eneste løsningen på krisen på grensa i Polen er at Polen samarbeider med EU og at migrantene får søke asyl.

Les mer på Unio.no