Partene i kommunesektoren kom fram til en forhandlingsløsning i hovedoppgjøret natt til 30. april

Akademikerforbundet er fornøyd med resultatet av forhandlingene i kommunesektoren. Rammen for oppgjøret var 2,4 %, samme nivå som frontfaget. Samtidig har vi også oppnådd enighet om en fordeling for mellomoppgjøret 2017 som får en ramme på 2,2 %. -At vi nå har brutt en lang trend oppgjør med lavtlønnsprofil er historisk, sier forbundsleder Alfred Sørbø.

Høyere utdanning lønnes bedre

For Akademikerforbundets medlemmer i kapittel 4 har oppgjøret en profil som lønner ansatte med høyere utdanning bedre.

Resultatet innebærer blant annet:

• at dersom en av partene krever det, kan pensjon gjøres til et forhandlingstema
  • at alle stillinger med høyere utdanning er samlet i en felles gruppe
  • at lønnsstigene blir like for grupper med likt utdanningsnivå, og at alle får 16-årstrinn

For medlemmer som er innplassert i kapittel 3 og 5 gjennomføres lokale forhandlinger høsten 2016.

Pensjon er et forhandlingsspørsmål

Partene er enige om å fortsette arbeidet med å tilpasse pensjonsordningen i KS-området til den nye folketrygden.
I kommunesektoren holder man fast ved at endringer i tjenestepensjonen er et forhandlingstema, noe som er svært viktig for sikre medlemmenes interesser.

En seier for forhandlingssystemet

Det er første gang siden Unio ble stiftet i 2001 at partene i kommunesektoren har kommet fram til en forhandlingsløsning i et hovedoppgjør. -Når dette skjer samtidig som ansatte med høyere utdanning lønnes bedre er det en dobbel seier for det sentrale forhandlingssystemet, sier Alfred Sørbø

Protokollen fra forhandlingene kan du leses her.