Endelig kom krisemilliarden til studentene

I går vedtok Stortinget en støtteordning for studentene på en milliard kroner.  – Det er gledelig.  Nå må bare regjeringen få på plass ordningen slik at den kan begynne å virke raskt, sier Unio-leder Ragnhild Lied som i lang tid har etterlyst mer økonomisk støtte til studenter som har tapt inntekt under korona.

Det var Stortinget i går som ba «regjeringen raskest mulig opprette en krisestøtteordning for studenter som har opplevd inntektstap grunnet koronapandemien i vårsemesteret 2021. Ordningen skal være mer tilgjengelig og ha en høyere stipendandel enn ordningen våren 2020 og ta utgangspunkt fra en ramme hvor stipendene utgjør 1 mrd. kroner».

– Det er flott at studentene får en utvida studentandel. Jeg håper dette vil lette situasjonen for studentene, sier Lied.

Regjeringen varslet i november at en krisepakke kommer. Nå kom Stortinget regjeringen i forkjøpet.

– Slik er politikken. Regjeringen har somlet i dette spørsmålet, sier Ragnhild Lied.

Unio-studentens leder Iril Myrvang Gjørvs første reaksjon dette er bra og har vært etterlyst av studentene lenge.

– Vi har høye forventninger til dette forslaget og håper den treffer godt. Vi er spesielt spente på kravet om at stipendandelen skal være høyere, sier Myrvang Gjørv.

Hun representerer omlag 50.000 studenter.