Lønnssamtalen er en samtale om din karriere- og lønnsutvikling med din leder. Målet med en lønnssamtale er at du skal få tilbakemelding om sammenhengen mellom arbeidsinnsats og lønn. Du skal få vite hvordan du selv kan bidra til å påvirke egen lønnsutvikling.
Alle ansatte i stat og kommune har rett til å få en årlig lønns- og karrieresamtale med sin leder. Denne retten er nedfelt i Hovedtariffavtalene i Stat og kommune.
I tariffavtalen for staten § 3, punkt 5 der det heter at «Arbeidstaker har rett til en årlig samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling. Samtalene skal bidra til likelønn mellom kjønnene». I kommunenes hovedtariffavtale kap. 3 pkt. 3.2.2. framgår at det skal gjennomføres en lønnssamtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker dersom arbeidstakeren ber om dette.
Er du tilbake fra foreldrepermisjon i statlig sektor, har du krav på å bli tilbudt en lønnssamtale, jf HTA § 3 punkt 6.
Enkelte arbeidsgivere har innarbeidet rutiner, der lønnssamtaler gjennomføres jevnlig, for eksempel i forkant av de lokale lønnsforhandlingene. Rutinene er gjerne forankret i lønns- og personalpolitiske planer. Andre steder er en lønnssamtale noe man aktivt må be om å få selv.
Forberedelser til samtalen
- Les din stillingsbeskrivelse (hvis den finnes) og andre dokumenter som definerer innholdet og målet for stillingen din.
- Vær forberedt på å redegjøre for kompetansen din, hvordan du til nå ha løst oppgavene dine og hvilke resultater du har oppnådd.
- Tenk gjennom dine forventninger til lønn og karriereutvikling.
- Les virksomhetens lokale lønnspolitikk. Her skal det bl.a. komme fram hvilke kriterier som skal ligge til grunn ved vurdering av individuelle lønnskrav i lokale lønnsforhandlinger.
- Finn ut om lønnsnivået til sammenlignbare stillinger. Akademikerforbundets tillitsvalgte vil normalt ha kjennskap til lønnsnivå i virksomheten.
Under samtalen
Synliggjør hvilken innsats du har gjort det siste året og ev. hvilken ny kompetanse du har fått dette året. Vis hvordan du har bidratt til måloppnåelse ved din virksomhet. Fortell om hvilke forventninger du har til fremtidig lønns- og karriereutvikling.
Arbeidsgiver skal kunne gi tilbakemelding på din innsats og dine resultater. Videre skal arbeidsgiver kunne redegjøre for virksomhetens fremtidige kompetansebehov og karrieremuligheter innen virksomheten.
Husk at lønnssamtalen ikke er en lønnsforhandling, og at det er begrenset hva leder kan love med hensyn til lønn. Selve lønnsforhandlingene foregår mellom lokale tillitsvalgte og ledelse, og leder kan ikke forskuttere utfallet av framtidige forhandlinger.
Lønnssamtalen bør være adskilt fra medarbeidersamtalen. Tillitsvalgt kan være med under lønnssamtalen, men kun delta som bisitter og tilhører, eventuelt bidra til å rydde uklarheter av veien.
Det føres normalt referat fra samtalen dersom arbeidstaker ber om det.
For andre tariffområder enn stat og kommune, der lønnssamtalen ikke er omtalt i tariffavtalen, bør tillitsvalgte og medlemmer likevel rette forespørsel til arbeidsgiver om å få gjennomført lønnssamtaler når dette ansees som nødvendig.