Omstilling fra kommunal til statlig sektor

Omstilling i offentlig sektor har de siste årene blitt en hyppig foreteelse. Vi ser f.eks. at universiteter og høgskoler i betydelig grad har blitt slått sammen. Sammenslåingene har omfattet arbeidsplasser i samme sektor. I disse tilfellene er de sammenslåtte enhetene underlagt samme lov- og avtaleverk, hvilket innebærer at man får betydelig færre rettslige problematikker enn om man skal overføre oppgaver til en annen sektor. Et eksempel på de siste var overføringen av arbeidsoppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. I andre tilfeller overføres oppgaver fra kommunal sektor til statlig sektor. Skatteinnkrevingen er et eksempel på dette.

Omstilling fra kommunal til statlig sektor - les mer

Omdisponering av ansatte

I perioder kan virksomheter av ulike grunner ha betydelige problemer med å opprettholde driften. I slike perioder ønsker ofte arbeidsgiver å endre og tilpasse arbeidstakeres stilling og stillingsinnhold. Et tilbakevende spørsmål i arbeidsretten, både fra arbeidsgivere og ansatte om hvor store endringer som kan gjøres i forhold til arbeidsavtalen og hvilke omdisponeringer arbeidstakerne må finne seg i. En annen side av dette er om arbeidsgiver faktisk har hjemmel til å gjøre til dels store inngrep i arbeidstakernes arbeidsforhold.

Omdisponering av ansatte - les mer

Nedbemanning – utvalgskrets og utvalgskriterier

Begrepet utvalgskrets brukes ved nedbemanning av virksomheter. Utvalgskretsen definerer det området i virksomheten hvor arbeidsgiver vurderer hvilke ansatte som skal sies opp. Hovedregelen vil i utgangspunktet tilsi at hele virksomheten er en utvalgskrets. Dette har også vært Høyesteretts utgangspunkt.

Nedbemanning – utvalgskrets og utvalgskriterier - les mer

/share/mime/48/pdf.png Overtallighet